Python ile Taş Kağıt Makas Oyunu Geliştirme

Python’da Taş Kağıt Makas Oyunu: Giriş

Taş kağıt makas oyunu, basit kuralları ve eğlenceli dinamiği ile dünya çapında popüler bir oyundur. Bu oyunu Python ile programlayarak, programlama becerilerinizi geliştirirken aynı zamanda eğlenceli bir proje üzerinde çalışabilirsiniz. Bu yazıda, Taş Kağıt Makas oyununu adım adım nasıl geliştireceğinizi öğreneceksiniz. Oyun, kullanıcının seçimini alacak ve ardından rastgele bir seçim yapılarak belirli kurallara göre kazanan belirlenecektir.

Projeye başlamadan önce, oyun hakkında kısa bir bilgi vermek gerekirse: Oyuncular, taş, kağıt veya makas seçeneklerinden birini seçerler. Taş, makası parçalar; makas, kağıdı keser; kağıt ise taşı sarar. Bu basit mantık üzerine kurulu olan oyun, yazılım geliştirmeye başlamak için harika bir örnektir.

Bu yazı, oyunun her aşamasını ve kod parçalarını açıklayacak adım adım bir rehber niteliğinde olacaktır. Hadi başlayalım!

Adım 1: Gerekli Kütüphaneleri İçe Aktarma

Python ile projeler geliştirirken genellikle ihtiyaç duyulan bazı kütüphaneleri kullanırız. Taş kağıt makas oyunumuzda, kullanıcıdan giriş almak ve rastgele seçim yapmak için ‘random’ kütüphanesini kullanacağız. Aşağıda, bu kütüphaneyi nasıl içe aktaracağınızı gösteren kod parçasını bulabilirsiniz.

import random

Bu kod, Python’un yerleşik ‘random’ kütüphanesini programınıza eklemenizi sağlar. Rastgele bir seçim yapmamıza olanak tanır, bu şekilde bilgisayarın seçimlerini rasgele belirleyebiliriz. Gerekli kütüphanelerimizi hazırladıktan sonra oyunun temel yapısını oluşturmaya geçebiliriz.

Adım 2: Oyun Mantığını Oluşturma

Oyun mantığını oluşturmak için birkaç temel fonksiyon tanımlayacağız. İlk olarak, kullanıcıdan seçim almak için bir fonksiyon oluşturmalıyız. Kullanıcıdan alınacak seçim, oyunun temel bir parçasıdır. Diğer bir fonksiyon, bilgisayarın seçim yapmasını sağlayacaktır. Bu fonksiyonlar oyunun temelini oluşturacak ve sonrasında sonucu belirlemek için üçüncü bir fonksiyon geliştireceğiz.

def kullanici_secimi():
    secim = input('Lütfen taş, kağıt veya makas seçin: ')
    return secim


def bilgisayar_secimi():
    return random.choice(['taş', 'kağıt', 'makas'])

Bu kod parçalarında, ‘kullanici_secimi’ fonksiyonu kullanıcının seçim yapmasına olanak tanırken, ‘bilgisayar_secimi’ fonksiyonu ‘random’ kütüphanesini kullanarak bilgisayarın rastgele bir seçim yapmasını sağlar.

Adım 3: Kazananı Belirleme

Kazananı belirlemek için bir fonksiyona ihtiyacımız olacak. Bu fonksiyon, kullanıcının ve bilgisayarın seçimlerini alacak ve sonuçları değerlendirecektir. Kullanıcının yaptığı seçimi ve bilgisayarın rastgele seçtiği seçimi karşılaştırarak kimin kazandığını belirleyeceğiz.

def kazanan_belirleme(kullanici, bilgisayar):
    if kullanici == bilgisayar:
        return 'Beraberlik!'
    elif (kullanici == 'taş' and bilgisayar == 'makas') or \
         (kullanici == 'kağıt' and bilgisayar == 'taş') or \
         (kullanici == 'makas' and bilgisayar == 'kağıt'):
        return 'Kullanıcı Kazandı!'
    else:
        return 'Bilgisayar Kazandı!'

Bu fonksiyonda, önce oyuncunun ve bilgisayarın seçimlerinin eşleşip eşleşmediğini kontrol ediyoruz. Ardından, belirli koşullara göre oyun sonucunu belirliyoruz. Kullanıcının seçimlerinin tüm olasılıklarını değerlendirerek, kimin kazandığını net bir şekilde belirleyebiliriz.

Adım 4: Oyunun Ana Döngüsü

Artık temel fonksiyonlarımızı oluşturduğumuza göre, oyunu çalıştırmak için ana döngüyü oluşturmamız gerekiyor. Kullanıcıya oyunu oynaması için seçenek sunacak bir döngü oluşturacağız. Kullanıcı, seçim yaptıktan sonra kazananı belirleyecek ve ardından oyunu yeniden oynamak isteyip istemediğini soracağız.

def oyun_baslat():
    while True:
        kullanici = kullanici_secimi()
        bilgisayar = bilgisayar_secimi()
        print(f'Bilgisayarın seçimi: {bilgisayar}')
        sonuc = kazanan_belirleme(kullanici, bilgisayar)
        print(sonuc)
        devam = input('Oyuna devam etmek ister misiniz? (e/h): ')
        if devam.lower() != 'e':
            break

Burada, kullanıcıdan seçim alıyoruz ve ardından bilgisayarın seçim yapmasını sağlıyoruz. Her bir sonuç ekrana yazdırılıyor ve kullanıcıya oyuna devam etmek isteyip istemediği soruluyor. Eğer kullanıcı ‘e’ yanıtını vermezse döngü kırılıyor ve oyun sonlanıyor.

Adım 5: Oyunun Tamamlanması

Tüm fonksiyonlarımızı ve ana döngümüzü tanımladıktan sonra, oyunu başlatacak son bir kod satırı eklememiz gerekiyor. Aşağıdaki kod, oyun başlatıldığında tüm süreçlerin çalışmasını sağlayacaktır.

if __name__ == '__main__':
    oyun_baslat()

Bu kod parçası, Python dosyasının doğrudan çalıştırıldığında ‘oyun_baslat’ fonksiyonunu çağırmasını sağlar. Bu sayede, kullanıcı oyunu başlatmak için dosyayı yürütmek yeterlidir.

Sonuç

Artık Python kullanarak temel bir Taş Kağıt Makas oyunu geliştirmiş olduk. Bu projede, kullanıcıdan girdi almaktan rastgele seçim yapmaya, sonuçları belirlemekten döngü oluşturmaya kadar birçok temel konsepti uygulama fırsatı bulduk. Bu basit oyunu geliştirirken Python’un temel yapıları hakkında daha fazla bilgi edindiğiniz için kendinizi tebrik edebilirsiniz!

Python ile yapabileceğiniz daha birçok farklı proje bulunmaktadır. Bu oyunun üzerine geliştirmeler yapabilir, görsel bir arayüz ekleyebilir veya oyun kurallarını değiştirerek yeni bir versiyonunu oluşturabilirsiniz. Unutmayın, programlamada en iyi öğrenme yolu uygulamalı çalışmaktır. Kendi projelerinizi geliştirirken bu tür oyunlar üzerinde çalışmaya devam edin.

Python’un sunduğu fırsatlar ve topluluğun katkıları ile beraber, sürekli öğrenmeye ve kendinizi geliştirmeye devam edin. Yeni projeler keşfettikçe, yazılım dünyasındaki yerinizi sağlamlaştıracak ve farklı alanlarda kazandığınız deneyimlerle daha dikkat çekici projelere imza atabileceksiniz. Şimdi bu oyunu geliştirerek, hayal gücünüzü kullanmanın ve kendi benzersiz versiyonlarınızı yaratmanın zamanı geldi!

Scroll to Top